[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Alle automobilisten hebben er last van in de winter: bevroren ruiten. Heet water, krabben, antivriesspray, een scherm voor je ruiten: er zijn tal van mogelijkheden om je auto ijsvrij te maken. Welke methodes zijn het beste en welke vooral niet?
Het is al koud, het laatste waar je ’s ochtends zin in hebt, is krabben. Maar goed, je komt er vaak niet onderuit. We vroegen de ANWB, Kwik Fit en Autototaalglas om advies: wat raden zij aan?
Gebruik géén water
Gebruik vooral geen water om je ruiten te ontdooien. Bij echt winterweer, kan koud water snel bevriezen op de ruiten. Warm water is ook niet slim, want als je een klein scheurtje of sterretje in je ruit hebt, wordt dat algauw een flinke barst door het grote temperatuurverschil. “Om die reden is het ook niet slim om in de zomer je airco vol aan te zetten bij een hete auto, zo barst je ruit ook makkelijk”, zegt Bob Werensteyn van Autotaalglas.
Volgens Ad Vonk van de ANWB is het ook niet handig om je ruitenwissers en ruitensproeier te gebruiken bij flinke vorst. “Je maakt daarmee je wissers kapot en de vloeistof is niet voldoende bestand tegen flinke vorst en kan dus alsnog bevriezen.”
Was je auto niet
Het klinkt misschien logisch, maar je auto wassen tijdens een periode van vorst is volgens Vonk niet aan te raden. “Je kunt daar beter mee wachten tot de vorst voorbij is. Het water van het wassen kan namelijk bevriezen en daardoor problemen opleveren.”
Houd je ruiten schoon
Schone ruiten zijn een goede manier om condens te voorkomen, ruiten beslaan namelijk minder snel als er geen vuil op zit. Mocht er toch condens ontstaan, kan de airco uitkomst bieden, die blaast namelijk droge lucht de auto in.
Vonk adviseert mensen om te zorgen dat je auto echt ijsvrij is voordat je de weg op gaat. “Het zicht bij het rijden moet optimaal zijn. Het kost in de winter veel tijd om je auto schoon te krijgen, dus houd daar rekening mee.”
Bij veel tankstations en autowasbedrijven zijn speciale doekjes te koop die de binnenkant van de autoruiten vetvrij kunnen maken. Zo beslaan de autoruiten minder snel en krijg je minder condens. Menno Kuipers van Kwik Fit adviseert om verder niet aan je autoruit te gaan zitten. “Constant met doekjes en wissers over je ruiten heengaan, is niet verstandig. Zet gewoon je ventilatie op de speciale stand om je voorruit te verwarmen.”
Krabben met een krabber
Het blijft het beste voor de veiligheid en voor je auto om ’s ochtends te krabben. Daarbij is het wel belangrijk om een goede krabber aan te schaffen. Volgens Werensteyn zijn er veel goedkope en slechte krabbers op de markt die je ruiten kunnen beschadigen. Een cd-hoesje of ander voorwerp is geen goed alternatief voor een krabber. Ook die kunnen krassen maken in de ruit en slecht zicht opleveren.
Kuipers adviseert om tijdens het krabben niet teveel kracht te zetten op de ruiten. Een barstje kan een scheur worden als je met heel je lichaamsgewicht probeert het ijs te verwijderen. Mocht je om lichamelijk redenen niet kunnen krabben, raadt Kuipers aan om een spray te gebruiken.
Motor aan of uit
Het is aantrekkelijk om je motor tijdens het ijsvrij maken van je auto alvast aan te zetten. Dan loopt je motor alvast warm en kan de kachel alvast voorverwarmen, toch? Nou nee. “Het is erg slecht voor het milieu en heeft amper zin”, zegt Vonk. “De auto moet echt rijden om warm te worden. Stilstaand warmt hij te weinig op en het is ook nog eens schadelijk voor je motor.”
Schermen en dekens
Om te zorgen dat je voorruit in de winter niet bevriest, zijn er veel schermen of dekens te koop die je over je raam kunt leggen. Die zorgen ervoor dat de ruit ijsvrij blijft. Gebruik vooral geen kranten, zegt Kuipers. “Die kunnen bevriezen en dan krijg je ze er niet meer vanaf. Een vuilniszak kan bij lichte vorst nog wel helpen, maar een waterafstotend scherm werkt het beste.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]